-->

McLaren tumpu GP Malaysia

Posted by Admin Friday, March 23, 2012 0 comments
BUTTON (kanan) bakal menjadi tumpuan pada GP Malaysia, Ahad ini selepas 
kejayaannya menjuarai GP Australia minggu lalu.

MCLAREN kini memberi tumpuan sepenuhnya kepada pusingan kedua perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Malaysia di Sepang penghujung minggu ini dalam misi mencatat kejayaan kedua selepas GP Australia.

Pemandu Britain, Jenson Button muncul juara di Litar Albert Park minggu lepas dengan meninggalkan pencabar terdekatnya dari Red Bull, Sebastien Vettel di tempat kedua, manakala rakan sepa- sukannya, Lewis Hamilton ketiga.

Situasi itu menyaksikan Button mengumpul 25 mata mengatasi Vettel (18) dan dengan Ha- milton meraih 15 mata di tempat ketiga, McLaren kini mendahului kategori pengeluar (30 mata), mengatasi Red Bull yang mengutip 20 mata.

“Saya rasa kami kini hanya memberi fokus terhadap saingan penghujung minggu ini,” jelas Button pada sidang media di Litar Sepang semalam.

“Kemenangan di GP Austra- lia minggu lepas adalah satu permulaan yang hebat tetapi kami masih perlu bekerja kuat kerana keadaan di Litar Sepang agak berbeza dengan suasana di Melbourne.

“Namun, saya tetap berasa teruja untuk turun beraksi di Sepang dan misi kami ketika ini ialah mengekalkan konsis- tensi jentera sambil berharap untuk mencatat kemenangan kedua di Sepang, Ahad nanti,” ujarnya yang muncul juara di Sepang pada edisi tahun lepas.

Button, 32, juga yakin McLaren mampu mencatat keja- yaan kedua di GP Malaysia selepas menyaksikan prestasi jenteranya di Melbourne, namun dia masih meramalkan satu persaingan sengit daripada Red Bull dan Ferrari di Sepang.

“Semuanya berjalan dengan baik di GP Australia, jentera kami tiada masalah dan kami juga tidak berdepan isu ketahanan tayar,” kata juara dunia edisi 2009 itu.

“Kami juga kena yakin dengan jentera kami. Jelas sekali jentera kami menunjukkan kesimbangan yang baik di Melbourne tetapi di Sepang, ia adalah satu perlumbaan yang berbeza dari segi litar dan juga suasana.

“Saya yakin seandainya kami mampu mengekalkan konsistensi seperti di GP Australia, tidak mustahil kami mampu memenanginya sekali lagi di sini. Kita tunggu dan lihat saja bagaimana keadaan- nya penghujung minggu nanti,” ujarnya lagi.

- Dipetik dari KOSMO! Online 23032012

0 comments:

Post a Comment