-->

Hamilton tekad tawan Sepang

Posted by Admin Friday, March 23, 2012 0 comments
SEPANG - Pemandu McLaren, Lewis Hamilton bertekad untuk mencatat rekod kemenangan kedua di Malaysia minggu ini selepas diberi kata perangsang oleh jurutera pasukan semalam.

Juara dunia 2008 itu merampas petak hadapan pada perlumbaan pembukaan di Australia, Ahad lalu, namun dia dipintas oleh rakan sepasukannya, Jenson Button yang menjuarai aksi pertama musim ini.

Hamilton yang menamatkan perlumbaan di tangga ketiga amat kecewa dengan pencapaian mengejutkan itu, malah dia juga tidak berpuas hati dengan kedudukan yang diperolehnya.

Hamilton berkata, sukar baginya untuk memahami perkara yang telah terjadi ketika perlumbaan itu berlangsung.

"Saya telah berjumpa dengan jurutera dan kami menilai kembali data yang di- peroleh minggu lalu.

"Hanya ada masalah kecil pada klac jentera pada awal perlumbaan. Ia bukan kesilapan saya. Kini kami sudah memaha- minya dan tahu cara untuk meningkatkan prestasi pada masa hadapan.

"Kata-kata yang diberikan oleh juru- tera ketika itu juga agak menggalakkan dan saya juga sudah mengetahui punca kami ketinggalan ketika saingan di Australia," kata Hamil- ton semalam.

McLaren melakar kejayaan apabila merampas kedudukan hadapan di Melbourne bersama juara dunia 2009, Button yang juga berjaya mencatat pusingan terpantas.

Button turut bersemangat untuk menyekat juara berganda dari Red Bull, Sebastian Vettel untuk menjuarai saingan di Sepang buat kali ketiga.

Red Bull kembali sebagai pasukan yang paling kompetitif selepas terpaksa bekerja keras ketika sesi kelaya- kan di Litar Albert Park.

Dari petak keenam, Vettel tampil de- ngan lebih agresif untuk merebut kedudukan kedua perlumbaan selepas memintas Hamilton.

Dia dan rakan sepasukannya, Mark Webber membuktikan bahawa mereka pasukan yang kompetitif tetapi pada masa yang sama, McLaren bertekad untuk memastikan kejayaan kedua berjaya dicatat di Malaysia.

"Ia (Sepang) merupakan litar berke- lajuan tinggi dan berdasarkan kepada prestasi kami, saya yakin pasukan akan mencatat kelajuan terpantas di sana," kata ketua pasukan McLaren, Martin Whitmarsh. - Reuters

- Dipetik dari KOSMO! Online 23032012

0 comments:

Post a Comment