-->

Bercakap dengan TV

Posted by Admin Friday, March 23, 2012 0 comments
SMARTHUB...tampil 1,500 aplikasi TV.

TERDAPAT empat musim di Korea Selatan iaitu panas, luruh, bunga dan sejuk, tapi hakikatnya negara terbabit mempunyai satu lagi musim tambahan iaitu ‘Musim Samsung’.

Betul! Tahun 2012 menyaksikan syarikat terbabit mahu melebarkan pengaruhnya terutama bagi pasaran elektronik dengan memperkenalkan beberapa inovasi baru kepada pengguna yang secara tidak langsung memudahkan kehidupan mereka.


MODEL BARU...Siri ES7500 bersaiz 55 inci dengan fungsi 3D.



INOVASI...penyaman udara dikawal telefon pintar.



MAJU...ES8000 dilengkapi teknologi yang mengesan suara.



ST200F...kamera kompak dengan zum 10x lengkap WiFi.



DV300F...teknologi dwi skrin Samsung dengan resolusi 16.1 megapiksel.



WB850F...skrin AMOLED 3.0 inci VGA.



PINDAH DATA...salin foto dan pindah ke laptop dengan pantas.



LUAR BIASA...mesin basuh baru Samsung guna teknologi khas.



KAMERA DIGITAL...taruhan Samsung.



APLIKASI...Samsung mempunyai aplikasi yang bertindak sebagai alat kawalan jauh.


Bertempat Di Pusat Konvensyen Bangkok, Thailand, Samsung tekad melancarkan kempen ‘Push Boundaries’ yang menekankan aspek inovasi canggih dalam kehidupan pengguna ditonjolkan beberapa ciri bersepadu baru pada produk mereka.

Ia termasuk penggunaan rangkaian WiFi serta TV pintar yang mencuri tumpuan wartawan ketika mendedahkan produk baru mereka.

Bayangkan, anda mampu menggunakan telefon pintar jenama Samsung dengan hanya menempatkan aplikasi Samsung Future untuk dijadikan alat kawalan jauh bagi beberapa produk termasuk TV, penyaman udara dan mesin basuh.

Ia direalisasikan melalui inovasi WiFi (Wireless Fidelity) yang mula-mula diperkenalkan menerusi produk tanpa wayar pada penghujung tahun 1998.

Penggunaan WiFi merujuk kepada sistem rangkaian pautan tanpa wayar yang menggunakan hubungan rangkaian, titik akses (access point) dan cip WiFi yang dimuatkan dalam perkakasan elektronik yang membolehkan ia berkomunikasi di antara satu sama lain, lalu membenarkan pengguna berkongsi fail atau melayari Internet sama seperti rangkaian setempat (LAN) biasa.

Titik akses merujuk kepada peranti elektronik kecil yang bertindak sebagai penghubung dengan cip WiFi yang dipindah turun membolehkan perpindahan data berlaku menerusi standard Persatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU) 802.xx antara sumber tertentu dengan mesin terbabit.

Konsep sama digunakan Samsung yang menempatkan cip WiFi dalam TV, penyaman udara dan mesin basuh membenarkan kawalan seperti buka/tutup, kelajuan, pilihan saluran dan sebagainya.

Contohnya, pengguna boleh menukar saluran TV dengan hanya mengaktifkan butang maya pada telefon pintar seperti Samsung Galaxy Note atau S II yang memindah data secara WiFi kepada TV.

Kelancaran rangkaian lebih lancar menggunakan rangkaian WiFi dengan jarak lebih baik bagi memudahkan operasi ‘alat kawalan’ terbabit.

Teknologi sama turut ditempatkan pada perkakasan rumah seperti mesin basuh atau penyaman udara yang mana ia boleh dilakukan pada kawalan satu telefon pintar saja di mana-mana bahagian dalam rumah.

Ia meningkatkan tahap produktiviti pengguna apatah lagi beberapa kerja boleh dilakukan pada satu masa.

Selain penggunaan WiFi dalam perkakasan rumah, Samsung turut memanfaatkan teknologi terbabit ketika memperkenalkan tiga kamera baru model WB850F, ST200F dan DV300F.

Ketiga-tiga kamera terbabit dimampatkan dengan cip WiFi bagi membolehkan pengguna memindahkan foto tanpa menggunakan kabel atau mengeluarkan kad memori dari bahagian dalamnya sebelum menggunakan pembaca kad pula yang memproses foto keluar.

Pengguna hanya perlu klik pada fungsi WiFi sebelum memilih peranti yang mahu dihubungkan seperti tablet atau telefon malah terus dimasukkan ke laman sosial seperti Facebook, YouTube dan Picasa.

WiFi sama juga memungkinkan pengguna terus menyalin foto ke komputer peribadi (PC) dengan tempoh masa yang pantas.

Pada masa sama, Samsung sekali lagi mempamerkan keunggulannya dalam industri apabila memperkenalkan TV Pintar LED dengan dua model iaitu ES8000 serta ES7500 dalam usahanya memenuhi permintaan pelanggan yang mahukan lebih pilihan dan kawalan ke atas capaian serta paparan kandungan.

Ketika kita memasuki era baru dengan pengalaman tontonan yang lebih mendalam, Samsung menilai semula elemen visual yang menjadikan TV sebagai pemusat bagi setiap ruang isi rumah.

Kini TV bukan sekadar peranti untuk menonton siaran TV berbayar atau sebaliknya, malah untuk mencapai Internet dengan sebahagian besar fungsi komputer dimasukkan ke dalamnya.

Ramai orang kini mahu kekal terhubung dengan kenalan mahupun keluarga, selain maklumat yang kian menjadi kepentingan utama kepada mereka.

Maka dengan itulah, Samsung tampil dengan teknologi pintar untuk membolehkan TV mereka sebagai pemboleh dalam suasana selesa di rumah.

Samsung berjaya mengubah cara pengguna berinteraksi dengan TV dan bagaimana ia berinteraksi, begitu juga cara kita menggunakan kandungan online yang kini boleh disalurkan terus ke dalam satu peranti iaitu TV.

Syarikat terbabit mencipta inovasi Smart Hub khusus untuk meningkatkan ciri TV pintar Samsung.

Ia menjadi laluan utama ke dunia berciri maju, yang mana merangkumkan kandungan
dan pelbagai fungsi lain termasuk enjin pencari, perisian peluncur web, laman web rangkaian sosial dan pelbagai aplikasi.

Terdapat lebih 1,500 aplikasi tersedia di dalam Smart Hub yang dibangunkan di peringkat dalaman ataupun pembangun pihak ketiga serasi untuk dipindah turun dan digunakan di dalam TV pintar itu.

TV pintar Samsung serasi dengan semua jenis kaedah penyambungan termasuk talian berasaskan optik gentian dan jalur lebar tanpa wayar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan tempatan.

Sesuatu yang unik membezakan Samsung dengan jenama lain antaranya termasuk kandungan yang boleh dirakam serta sejarah lawatan.

Misalnya laman YouTube yang sering dilawati oleh pengguna, maka pada sesi seterusnya TV pintar ini akan mengesyorkan atau memberi cadangan laman YouTube.

Malah, buat pertama kali, Samsung memperkenalkan Smart Interaction yang mana fungsi mengesan suara dan pergerakan dilakukan selepas menanam cip dan kamera dalam peranti baru.

Menerusi fungsi suara, TV terbabit mampu beroperasi secara automatik apabila pengguna ‘membuka mulut’.

Contohnya, kalau pengguna mahu membuka TV, hanya perlu menyebut ‘TV ON’ sebelum mesin terbabit pantas mengaktifkan TV.

Selain menyebut ‘TV ON’, terdapat ciri lain lain seperti ‘CHANNEL CHANGE TO’ (tukar saluran) ‘VOLUME UP/DOWN’ (tetapan suara) dan sebagainya.

- Dipetik dari myMetro

0 comments:

Post a Comment