-->

Tevez inspirasi City

Posted by Admin Friday, March 23, 2012 0 comments
 

MANCHESTER - Roberto Mancini yakin Carlos Tevez akan memberikan kekuatan tambahan kepada Manchester City dalam misi memburu gelaran Liga Perdana England musim ini.

Penyerang kontroversi Argentina itu menjadi inspirasi kemenangan 2-1 City ke atas Chelsea selepas masuk sebagai pemain gantian pada separuh masa kedua di Eastlands awal pagi semalam.

Tevez yang masuk menggantikan pemain tengah, Nigel De Jong pada minit ke-66 memainkan peranan penting untuk membantu Samir Nasri meledakkan gol kemenangan City pada minit ke-84.

Kemenangan itu telah mencerahkan semula peluang City untuk memenangi gelaran liga selepas hanya ketinggalan satu mata di belakang pendahulu, Manchester United.

Meskipun Chelsea memperoleh jaringan awal menerusi pemain pertahanan Chelsea, Gary Cahill (59), City berjaya mengikat kedudukan menerusi gol Sergio Aguero pada minit ke-78.

"Pada saya, apa yang paling penting, Tevez berjaya memberikan hantaran kepada Nasri dalam mencipta gol kemena- ngan dan semua penyokong sangat gembira dengan persembahan penyerang itu malam ini (semalam)," kata Mancini.

"Tevez masih memerlukan masa. Ia bukan satu perkara yang mudah tetapi kehadiran Tevez pada perlawanan menentang Chelsea cukup penting buat kami.

"Mungkin Tevez perlu mengambil masa selama 10 hari atau dua minggu untuk mengembalikan prestasi cemerlangnya. Dia akan memainkan peranan yang cukup penting buat pasukan kami.

"Setiap hari saya bercakap dengan Tevez pada bulan ini dan saya yakin dia mampu memberikan yang terbaik sepanjang 20 minit bermain (selepas menggantikan De Jong) untuk membantu pasukan mencipta kemenangan ini."

Kemenangan ke-20 berturut-turut City di gelanggang sendiri itu turut mencatat rekod baharu dalam era Liga Perdana England.

Setakat kini dalam sejarah, hanya empat kali kelab Liga Perdana England berjaya mencapai rekod itu.

Pada perlawanan tersebut, penampilan semula Tevez mendapat sambutan hangat para penyokong City selepas enam bulan dia tidak beraksi bersama skuad The Citizen. - AFP

- Dipetik dari KOSMO! Online 23032012

0 comments:

Post a Comment