-->

Laluan Alternatif Untuk Berjaya Dan Kaya

Posted by Admin Saturday, August 4, 2012 0 comments

Jika korang gagal sampai ke satu2 destinasi akibat banjir, tanah runtuh, jalan raya mendap, apakah korang akan terus menunggu di situ atau mencari alternatif lain? Korang boleh menunggu tetapi sekiranya dalam musim tengkujuh, langit pula masih terlalu hitam serta hujan lebat masih turun, bukankah lebih baik mencari jalan lain dalam keadaan seperti itu. Berada lebih lama di situ sangat berbahaya. Menunggu juga bererti membuang masa. Entah bila JKR akan datang untuk membaik pulih jalan raya.

Sebenarnya, pada apa jua keadaan, korang patut bersedia dengan pelan kedua. Jangan bergantung pada satu pelan je sebab andainya pelan pertama tak menjadi, pelan kedua ada sebagai backup. Sama keadaannya ketika korang menyimpan dokumen penting dalam komputer, pastikan ada backup file dalam external hard disc atau thumb drive. Kita tak pernah tahu bilakah komputer kita akan mengalami masalah.

Dalam semua usaha, pelan kedua adalah penyelamat. Bayangkan seorang ahli perniagaan takde pelan kedua. Jika pernigaannya bungkus dia akan bungkus seluruhnya. Dengan pelan kedua, korang sentiasa ada jalan untuk terus menuju destinasi.

Dalam menuju puncak kejayaan dalam hidup, korang juga perlu bersedia dengan pelan kedua. Sebab itulah dalam borang pilihan kersus ke IPT, kita diberikan tiga pilihan ataupun lebih dari itu. Andainya kita didapati kurang layak untuk mengikuti kajian pilihan pertama kita akan diberikan peluang untuk mengikuti pilihan kedua. Andainya kedua juga telah penuh, korang akan dipertimbangkan pada pilihan ketiga dan begitulah seterusnya. Bermakna, hak korang untuk belajar tak pernah dinafikan semata-mata oleh kurang layak korang mengikuti satu2 kajian itu.

Mengapa pula dalam hidup korang takde pelan kedua? Sedangkan dalam hidup lebih banyak halangan terpaksa korang tempuhi. Dalam hidup macam2 hal boleh berlaku. Musuh korang terlalu banyak, samada yang korang ketahui ataupun tak. Seseorang yang hendak berjaya itu akan lahir bersama musuh-musuhnya. Musuh2 itu mungkin dalam bentuk manusia, benda, keadaan, suasana, bahkan sesuatu yang tak pernah korang jangka misalnya ilmu halus atau dalam erti kata lain ilmu hitam.

Yang penting kita kena faham

laluan kedua, ketiga dan seterusnya

sentiasa menanti orang yang

tak nak gagal selama-lamanya.

Misteriousgrapersz  

0 comments:

Post a Comment