-->

Berjaya Dari Perspektif Orang Gagal

Posted by Admin Saturday, August 4, 2012 0 comments

Si gagal tegar menganggap dirinya berjaya. Dia meletakkan ukuran kejayaan pada tahap yang paling rendah hingga merasakan pencapaian mereka yang kecil dan sedikit itu dah cukup besar. Orang ini tenggelam dalam dunia ciptaan sendiri. Mereka tak nak berusaha lagi sebab merasakan kejayaan seperti apa yang ditetapkan oleh masyarakat sebagai sangat besar, mustahil mencapainya.

Dari Abu Hurairah r.a katanya, bersabda Rasulullah s.a.w, “Tiga macam orang bukan saja tidak akan mendapat layanan dan ampunan dari Allah pada hari kiamat, bahkan akan mendapat seksa yang pedih; iaitu si tua bangka yang berzina, raja atau kepala negara atau penguasa yang pendusta dan fakir yang sombong”. (Muslim)


Lihat si fakir yang sombong. Dah la dia fakir tetapi sombong pula tu. Dia sombong tak nak berusaha dengan menyangka apa yang dimilikinya dah memadai sedangkan dengan sikap begitu dia kurang bersedekah, bangsanya dicap lemah dan kehidupannya tak meningkat maju. Ajaran mana yang diamalkan olehnya untuk kekal bersikap seperti itu?

Bangkitlah wahai orang yang gagal. Kejayaan sebenarnya sentiasa menanti sesiapa sahaja yang nak berusaha. Tak rugi menjadi orang berjaya tetapi menjadi orang yang gagal tetapi menyangka dah berjaya pasti rugi.

Memang kadang-kadang

terpaksalah menunjuk pandai

meskipun tak pandai.

Misteriousgrapersz  

0 comments:

Post a Comment