-->

Wajah Sebanar Ahli Kumpulan Band Gorillaz

Posted by Muhammad Zulfadhli Thursday, August 16, 2012 0 comments

Gorillaz adalah sebuah band virtual dari inggris dianggotai 4 orang, bergendre hip hop dan rock, album pertama dikeluarkan pada tahun 2001, konsep yang unik dengan menggunakan watak kartun sebagai personilnya membuat band ini makin digemari.


Namun siapa orang dibalik personil Gorillaz yang misteri itu? ini tabekpuang mencari fakta tentang mereka yang ternyata orang2 di sebalik watak kartun itu tak hanya 4 orang. siapa mereka? lihat dibawah ini.

MURDOC - BASS


1. JUNIOR DAN


Junior Dan atau disebut juga Dan Left Hand adalah seorang bassis dari Jamaica. ia bukanlah orang yang asing di bidang muzik. karier muziknya akhirnya mencuat ketika mengisi suara bass untuk Murdoc. kesempatan ini ia dapat ketika Damon (Pengasas Gorillaz) memintanya untuk menjadi Bassit Gorillaz kerana kebetulan ia juga bekerja di sebuah studio yang berhampiran dengan tempat pembuatan album Gorillaz pertama.

2. MORGAN NICHOLLS


Ia adalah bassist dari The Senseless Things, The Senseless Things sendiri adalah band yang sangat terkenal di Inggeris namun terpaksa dibubar pada tahun 1995. bersolo karier di masa setelah bubarnya The Senseless Things dan bergabung dengan The Streets di tahun 2000 sampai akhirnya ia menjadi bassist untuk Gorillaz di beberapa lagunya.

3. PAUL SIMONON


Adalah seorang pemuzik terkemuka Britain, kerana ia seorang bassist untuk band punk rock The Clash. Paul terlibat dalam pembuatan album The Good, The Bad & Queen pada Gorillaz yang dikeluarkan pada Januari 2007. Pada tahun 2010.

NOODLE - GUITAR


1. SIMON KATZ


Adalah gitaris untuk band Jamiroquai 1995-2000.

2. SIMON TONG


Gitaris dari band The Verve. namun akhirnya bubar. Penglibatannya dalam gorillaz di di album Demon Days

RUSSEL - DRUMM


CASS BROWNE


Adalah seorang personil band The Psychotics lalu bergabung dengan The Senseless Things pada tahun 1986. setelah bubar di tahun 1995 Cass membentuk sebuah band baru bernama Delakota, terakhir diajak kerjasama dengan Damon (Pendiri Gorillaz) sebagai drummer Gorillaz di tahun 2002

2D - VOCAL


DAMON ALBARN


Lahir 23 March 1968, Inggris, adalah seorang penyanyi juga pencipta lagu serta produser. Kariernya diawali sebagai penyanyi dan pencipta lagu utama dari band Britpop Blur. dan di mata dunia, ia dikenal sebagai pemuzik yang menciptakan Gorillaz.


0 comments:

Post a Comment