-->

Berjaya Dari Perspektif Orang Politik

Posted by Admin Sunday, August 5, 2012 0 comments

Orang politik memerlukan kedua-duanya untuk berjaya – akademik dan juga kekayaan. Seseorang itu apabila dia kaya setelah dia menceburi bidang politik, kita boleh katakana dia tak menggunakan kedudukan untuk kepentingan peribadi sebab dia memang dah kaya, tetapi seorang ahli politik yang menjadi kaya setelah menceburi arena politik boleh menimbulkan prasangka.

Rasulullah s.a.w bersabda, “Tidak lurus (istiqomah) iman seseorang hamba itu sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lurus lidahnya.” (Riwayat Ahmad)
Ingatan ini sangat baik untuk penggiat politik. Kalau tak politik secara rasmi pun mereka yang bermain politik dalam pekerjaan.

Rasulullah s.a.w bersabda, “Pemimpin pilihan di antara kamu semua ialah seorang yang kamu cintai (suka), mereka juga mencintai kamu. Kamu semua mendoakan mereka untuk kebaikan begitu juga mereka mendoakan untuk kebaikan kamu. Adapun pemimpin2 yang jahat di kalangan kamu ialah orang yang kamu benci mereka, dan mereka pun benci kepada kamu. Kamu melaknat mereka dan mereka juga melaknat kamu.” Auf bin Malik bertanya kepada Rasulullah, “Apakah kita tidak boleh menentang mereka?” Sabda baginda, “Jangan menentang mereka selama mereka masih mendirikan sembahyang di kalangan kamu.” (Riwayat Muslim)

Setiap pemimpin yang tak memiliki sekelumit kejujuran, sebenarnya tiada sebarang kejayaan pada mereka. Merteka harus memerhati sungguh2 hadis berikut;

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya, “Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku, “Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.” (Muslim)

Politik tidak jujur hujungnya kehinaan.

Misteriousgrapersz  

0 comments:

Post a Comment