-->

Ternyata ''OK' Itu Ada Maknanya

Posted by Anonymous Tuesday, July 3, 2012 0 comments



Ternyata, kata 'OK' merupakan singkatan dari kata 'oll korrect'. Wah..begitu kah?

Hairan dan pasti bertanya-tanya, 'bukannya yg benar' all correct'' ..??

Jdi pada tahun 1839 di kota New York dan Boston, lagi popular yang namanya bahasa 'Slang' dan, semacam bahasa pasar gitu lah.Contohnya seperti singkatan 'KY' yg asalnya 'know YUSE'; 'OW' untuk 'oll wright (pendahulu dari' oll korrect ');' KG 'untuk' know go ';' NS 'untuk' nuff said; dan banyak yg lain lah ...

OK merupakan kata slank yg masih bertahan , kerana pada tahun 1840 ada suatu pilihan raya di New York di mana si calon yg bernama Martin Van Buren menggunakan kata OK senagai slogan.

Nama panggilan Van Buren adalah 'Old Kinderhook', jadi para penyokongnnya membentuk group yg bernama 'OK Club ', yang mempunyai makna ganda iaitu' oll korrect dan 'Old Kinderhook'.

Namun ini memberikan kesempatan kepada lawan Van Buren untuk mengejek penyokongnya sebagai kelompok yang buta huruf ..

Fakta-fakta lain.

* ayat 'okey-doke' pertama kali muncul tahun 1932, asalnya dari amalan orang inggris yg mengucapkan OK berbunyi 'okie',, yg kemudian dibawa ke amerika, dimana orang amerika membunyikannya dengan versi 'e' yg lebih panjang, sehingga menimbulkan sajak. .

* Orang-orang yunani yg bermigarasi ke amerika namun kemudian kembali lagi ke tanah airnya disebut oleh orang yunani sebagai 'okay-boys', kerana mereka telah menerima kebiasaan amerika yg mengucapkan kata OK.

* Bentuk kata kerja OK awalnya muncul pada tahun 1919 yang diterangkan sebagai 'okeh', yang dibingungkan dengan kata orang Choctaw (orang asli amerika yg ada dibahagian tenggara amerika) 'okeh', yang bererti 'it is so'. Namun pada tahun 1929, ejaan ini diganti dengan oke, yang telah cukup banyak berlangsung sampai hari ini ..

Tabekpuang

0 comments:

Post a Comment