-->

Pertemuan Terakhir Diiringi Harum Kasturi

Posted by Admin Tuesday, July 31, 2012 0 comments
Gambar Sekadar Hiasan

Mazni baru mendapat kerja di utara tanah air. Memang hajat Mazni untuk pulang ke kampung halamannya kerana ingin menjaga ibunya yang sakit di kampung. Lagipun Maznilah satu-satunya harapan ibunya kerana bapanya telah meninggal dunia ketika Mazni berumur 15 tahun dan Mazni tidak mempunyai adik beradik yang lain kerana dia anak tunggal.

Walaupun berat hati Mazni untuk berpindah dari ibu kota ke kampung halamannya namun apabila mengenangkan ibunya yang tinggal seorang diri di kampung, Mazni pasrah. Selama hampir 6 tahun, Mazni tinggal di bandar dan kalau boleh dia ingin membawa ibunya tinggal bersama namun ibunya enggan mengikut kerana dia lebih selesa tinggal di kampung. Setelah mengemaskan barang barangnya, Mazni bersalam salaman dengan kawan serumahnya. Memang sedih kerana terpaksa berpisah dengan mereka lantaran hubungan mereka yang rapat seperti adik beradik. Namun demi ibu tersayang, Mazni terpaksa akur dengan keputusan yang telah dibuatnya.

Mazni sengaja memandu pada waktu malam untuk pulang ke kampungnya kerana perjalanan pada waktu malam lebih selesa dan sejuk. Lagipun Mazni memandu seorang diri pada malam itu. Sambil mendengar lagu lagu di radio, Mazni teringat akan ibunya. Memang ibu tua itu banyak berkorban demi Mazni kerana setelah kematian bapanya, ibunyalah yang berkerja keras menyara dan membesarkan Mazni. Jam menunjukkan tepat 12.30 malam. Walaupun hari sudah larut malam, mata Mazni masih segar bugar.

Memandu di kawasan lebuhraya memang tidak memenatkan tetapi Mazni kurang suka memandu dilebuhraya kerana dia cepat mengantuk apatah lagi Mazni memandu kereta automatik. Selepas melalui laluan lebuhraya, Mazni masuk pula ke laluan jalan biasa. Sedang asyik Mazni memandu, tiba-tiba kenderaannya ditahan oleh seseorang wanita tua berkerudung putih.

Tanpa banyak soalan, Mazni mempelawa wanita tua itu menaiki keretanya. Wajah wanita tua itu kelihatan pucat. Dia tidak banyak bercakap dengan Mazni. Sambil menunggu sampai ke rumahnya, wanita tua itu sempat berzikir. Tersentuh hati Mazni melihat wanita tua itu. Teringat dia pada ibunya. Tentu ibunya sedang menunggu kepulangannya di rumah. Sambil memandu, Mazni sempat mencuri pandang wajah wanita itu. Wajahnya tidak jelas kerana ditutupi oleh selendang putih dikepalanya. Tetapi apabila mendengar suaranya, dia seperti biasa dengan suara itu. Begitu juga perwatakan wanita tua itu. Memang seperti biasa dengan diri Mazni. Mazni ingin bersembang dengan wanita tua itu tetapi apabila melihat wanita itu sibuk berzikir, hajatnya untuk sembang terbantut. Tiba di satu simpang, wanita itu menyuruh Mazni menurunkannya di situ. Pelik jugak di hati Mazni kerana setahu Mazni, tidak ada rumah di kawasan itu tetapi wanita itu beria-ia memberitahu Mazni bahawa rumahnya terletak jauh ke dalam.

Selepas mengucapkan terima kasih, wanita itu berlalu di celah-celah kegelapan malam dan kabus tebal. Sekelip mata kelibat wanita itu hilang dari pandangan mata.

Mazni meneruskan perjalanan. Tetapi yang hairannya, sungguhpun wanita itu telah pulang ke rumahnya, namum bau harum bunga kasturi menyelubungi kereta Mazni. Jam menunjukkan ke angka 3 pagi. Entah mengapa perjalanan kali ini terasa begitu lama.

Mazni sendiri keliru kerana sudah beberapa kali dia melalui jalan yang sama tetapi dia masih tidak sampai ke rumahnya. Mazni dipagut keresahan. Entah berapa kali Mazni terpaksa melalui jalan yang sama. Dia seolah-olah gagal menemui pulang ke rumahnya. Selepas membaca ayat-ayat Al-Quran, barulah Mazni berjaya menemui jalan kerumahnya.

Dalam keadaan hujan renyai-renyai, Mazni melangkah masuk ke rumahnya. Kepulangan Mazni disambut oleh ibu saudaranya. Hati Mazni mula berdebar-debar. Sejak dia sampai, dia tidak nampak kelibat ibunya. Mazni mula berasa resah. Berkali-kali dia mendesak ibu saudaranya memberitahu di manakah ibunya. Setelah didesak beberapa kali, ibu saudarannya memberitahu bahawa ibunya telah kembali ke rahmatulllah petang sebelum Mazni pulang ke kampung. Ibunya telah ditimpa kemalangan jalan raya ketika dalam perjalanan ke klinik. Oleh kerana kecederaan yang dialami oleh ibunya agak parah, saudara mara dan orang-orang kampung bersepakat mengebumikan ibunya setelah gagal menghubungi talian telefon bimbit Mazni. Kebetulan, Mazni baru sahaja kehilangan telefon jadi dia tidak dapat dihubungi dan berhubung.

Mazni jatuh pengsan kerana tidak dapat menerima berita pemergian ibunya. Hampir dua hari dia tidak sedarkan diri. Namun akhirnya Mazni akur dengan ketentuan Ilahi. Tetapi. Mazni masih musykil. siapakah wanita tua yang dijumpai pada malam dia pulang ke kampung. Mingkinkah wanita tua itu roh ibunya.

Misteriousgrapersz

0 comments:

Post a Comment