-->

Kelebihan Solat Untuk Tenaga Batin

Posted by Admin Monday, July 30, 2012 0 comments

Di dalam Islam tidak terlalu banyak kaedah beriadah atau exercise sepertimana agama atau bangsa-bangsa lain. Sebabnya selain dari beriadah seperti menunggang kuda, memanah, bermain pedang dan berenang, sembahyang (Yang Dituntut 5 kali sehari dlm Islam) juga merupakan satu riadah rohaniah dan jasmaniah.

Dari segi pergerakan tubuh badan, sembahyang secara langsung melibatkan urat, otot dan sendi-sendi dalam tubuh badan kita, termasuk organ-organ serta urat saraf yg menghubungkan dengan alat kelamin. Ini akan selalu me"refresh" tubuh badan kita setiap kali sembahyang dilakukan.

Contohnya ketika rukuk, semua urat dari mata, leher, belikat , belakang, pinggang, punggung, paha bahagian belakang, betis, lutut dan segala sendi daripada leher, tulang belakang, pinggang sendi tangan dan kaki akan bergerak. Sementara ketika sujud pula, segala urat-urat dan sendi-sendi bahu belakang, pinggang hingga kemaluan akan berfungsi (bergerak).

Ketika duduk antara 2 sujud atau duduk tahayyat pula memberi kesan membina kekuatan sekitar pinggang dan semua urat saraf dan persendian sekitar bawah tubuh. Jadi sekiranya seseorang itu sembahyang bererti segala persendian dan urat saraf utama bergerak. Apabila sentiasa bergerak menjadikan pergerakan darah, angin dan kededukan urat dan sendi menjadi normal.

Sepertimana kita sedia tahu, kemaluan merupakan tempat berkumpulnya semua perhubungan urat saraf daripada seluruh tubuh kita. Oleh itu jika ada salah satu urat itu bermasalah ia boleh memberikan kesan sampingan pada kemaluan.

Sehubungan itu, jika seseorang banyak sembahyang dia akan mengerakkan seluruh urat saraf dan sendi-sendinya. Dengan banyaknya pergerakan, ini akan mengelakkan daripada darah dan angin berkumpul di satu-satu sendi dan urat saraf terutama di bahagian kemaluan atau buah kemaluan yang mengakibatkan syahwat lemah.

Oleh itu, orang yang banyak sembahyang ditambah lagi dengan sembahyang sunat terutama sunat tahajjud di waktu sepertiga malam ketika udara sejuk dan nyaman, pergerakan sendi dan urat saraf menjadi semakin lancar. Disamping jiwa dan roh menjadi kuat dan sihat, syahwatnya juga turut terpelihara. Jadi sama-samalah kita menunaikan solat dengan tertib, teratur dan tawaduk.

p/s: tapi kita solat mestilah kerana Allah Ta'ala...bukan kerana syahwat semata-mata ok (",)...

Misteriousgrapersz 

0 comments:

Post a Comment