-->

Aspek Pengharaman Babi Menurut Islam

Posted by Unknown Tuesday, July 3, 2012 0 comments
Fakta bahawa memakan daging babi haram dalam Islam adalah terkenal. Hal-hal berikut ini menjelaskan berbagai aspek larangan ini:

1. Babi diharamkan di dalam Al-Quran

Al-Quran melarang pemakanan babi tidak kurang dari 4 bahagian yang berbeza-beza. Ia adalah dilarang dalam surah 2:173, 5:3, 6:145 dan 16:115.

"Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging hewan) yang disembelih atas nama selain Allah." [Al-Qur'an 5:3]

Ayat-ayat Al-Qur’an di atas cukup untuk meyakinkan Muslim mengapa babi diharamkan.



2. Daging babi diharamkan di dalam Kitab Injil

Orang Kristian lebih percaya dengan Kitab Suci agamanya. Injil melarang memakan babi, dalam kitab Imama.

"Dan babi, meskipun ia memiliki kuku terbelah, namun dia tidak memamah biak; babi adalah najis untuk anda."

"Dagingnya jangan kamu makan, dan bangkai mereka jangan engkau sentuh, mereka adalah najis untuk anda." [Imamat 11:7-8]

Babi juga dilarang di dalam Injil dalam kitab Ulangan

“Dan babi, karena kukunya terbelah, namun bukan pemamah biak, ia adalah najis untuk anda. Kamu jangan makan daging mereka, dan jangan menyentuh bangkai mereka.” [Ulangan 14:8]
Larangan yang sama juga diulang dalam Injil dalam kitab Yesaya bab 65 ayat 2-5.

3. Pemakanan babi menyebabkan beberapa penyakit

Non-Muslim lainnya dan atheists akan setuju dan percaya hanya melalui alasan, logik dan ilmu pengetahuan. Memakan babi boleh menyebabkan tidak kurang dari 70 jenis penyakit. Seseorang berupaya memiliki pelbagai helminthes(cacingan) seperti cacing gelang, cacing keremi, cacing tambang, dll. Salah satu cacing yang paling bahaya adalah Taenia Solium, di mana dalam terminologi manusia disebut sebagai cacing pita. Ia hidup di usus dan sangat panjang, berkembang melalui telur, masuk ke aliran darah dan dapat mencapai hampir semua organ tubuh. Jika ia memasuki otak, ia boleh menyebabkan hilangnya memori. Jika memasuki jantung, ia mampu menyebabkan serangan jantung, jika memasuki mata pula ia boleh menyebabkan kebutaan, jika memasuki hati itu, ia akan menyebabkan kerosakan hati. Hal ini boleh membawa kepada kerosakan kepada hampir semua organ tubuh.

Selain Helminthes, ada lagi kebahayaan yang lain iaitu Trichura Tichurasis. Umum kesalahpahaman tentang babi adalah jika dimasak dengan baik, telurnya akan mati. Berdasarkan satu penelitian yang dilakukan di Amerika, telah ditemukan bahawa dari dua puluh empat orang menderita Trichura Tichurasis, dua puluh dua telah memasak babi dengan sangat baik. Hal ini menunjukkan bahawa telur cacing dalam daging babi tidak mati dimasak dengan suhu normal.

4. Lemak babi mengandungi bahan untuk bangunan

Daging babi mempunyai sedikit otot (lemak) yang mengandungi bahan untuk bangunan dan lemak berlebihan. Lemak ini mengendap di tubuh dan boleh menyebabkan hipertensi dan serangan jantung. Tidak menghairankan apabila lebih daripada 50% dari penduduk Amerika menderita hipertensi.
5. Babi merupakan salah satu binatang terkotor di bumi

Babi yang merupakan salah satu binatang terkotor di bumi. Ia hidup dan berkembang di kotoran binatang, kotoran manusia dan kotoran lainnya. Ini adalah jalan terbaik yang saya tahu bahawa Allah menciptakannya. Di kalangan masyarakat desa, mereka tidak memiliki tandas moden dan mereka membuang kotoran di kawasan terbuka. Dan menjadi kebiasaan apabila ia sering habis dimakan oleh babi.

Beberapa orang berpendapat bahawa di negara-negara maju seperti Australia, babi dipelihara dengan sangat bersih dan terjaga. Bahkan dalam kondisi higienis ini, babi-babi masih ditempatkan di dalam kandang yang sama. Betapa pun keras anda mencuba untuk menjaga mereka bersih, mereka tetap kotor secara alami. Mereka memakan dan menikmati kotoran kawannya sendiri

6. Babi adalah binatang yang paling tak tahu malu

Babi adalah binatang yang paling tidak tahu malu di muka bumi. Ia adalah satu-satunya binatang yang mengundang teman-teman untuk melakukan hubungan seks dengan pasangannya. Di Amerika, kebanyakan orang memakan babi. Sering kali setelah pesta menari, mereka saling bertukar isteri; iaitu banyak yang berkata “Anda tidur dengan isteri saya dan saya akan tidur dengan isteri anda.” Jika anda makan babi, maka anda berkelakuan seperti babi. Kami masyarakat India, meniru Amerika yang sangat maju dan canggih. Apapun yang mereka lakukan, kami ikuti setelah beberapa tahun. Menurut satu artikel di majalah tempatan, praktis bertukar isteri telah menjadi perkara lumrah di Bombay.

Babi, berita tentang haiwan haram yang satu ini memang seperti tidak ada habisnya. Belum selesai dengan isu dendeng babi, abon babi hingga daging sapi oplosan babi kini muncul lagi kejadian yang lebih fenomenal iaitu flu babi (Swine Flu). Penyebaran jenis flu ini cukup membimbangkan, malah dalam satu bulan saja flu yang kononnya berasal dari Mexico ini kini sudah merebak ke merata belahan dunia lain. Korban di Mexico sendiri telah mencapai 149 orang. Negara-negara Amerika, Eropah dan Asia pun langsung sigap dengan memasang barikede untuk mencegah penyebaran penyakit ini. Mulai dari pemeriksaaan di bandaraya hingga menghentikan urusan perdagangan eksport dan import daging babi. Pemerintah Indonesia melalui instansi terkait mulai melakukan pemeriksaan, khususnya bagi orang-orang yang masuk ke Indonesia. Tak terkecuali turispelancong-pelancong mahupun warga Negara Indonesia sendiri.

Enam pintu masuk Indonesia pun kini mulai dipasang dengan Thermal Scanner iaitu pengukur suhu badan untuk mengenalpasti orang yang dijangkiti flu babi ini. Enam pintu masuk tersebut antara lain Bandaraya Soekarno-Hatta Jakarta, Ngurah Rai Bali, Hang Nadim Batam, Polonia Medan, Pelabuhan Tanjung Priok Jakarta dan Pelabuhan Batam Center Batam. Bahagian Pertanian melalui Badan Kuarantin pun sudah mengambil tindakan dengan menghentikan import daging babi ke Indonesia.

“Untuk sementara waktu, pemerintah menutup import produk babi dan keturunannya. Presiden Susilo Bambang Yudhonono pun melarang import babi sehingga waktu yang belum ditentukan,” ujar Menko Kesra Aburizal Bakrie. Di pihak lain, penternakan babi di beberapa kota besar di Indonesia juga sudah mulai diawasi oleh Dinas Kesihatan dan Pertanian. Sebab dikhuatiri menjadi pusat penyebaran virus flu babi ini.


0 comments:

Post a Comment