-->

Nama Tempat Terpanjang Di Dunia

Posted by Admin Friday, July 27, 2012 0 comments
Nama Tempat Terpanjang Di Dunia

Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatahu atau Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu ialah nama Maori untuk sebuah bukit setinggi 305 meter, dekat dengan Porangahau, di selatan Waipukurau di selatan Hawke’s Bay, Selandia Baru. Nama ini sering dipendekkan sebagai Taumata oleh penduduk setempat agar mudah dilafazkan.

Nama pada tanda yang menandai puncak bukit ini dieja Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu, yang dapat diertikan Pundak atau puncak bukit atau tempat, di mana Tamatea, lelaki berlutut besar, yang meluncur ke bawah, memanjat ke atas dan menelan pergunungan, untuk berjalan melalui darat, yang dikenal sebagai pemakan tanah, memainkan pada seruling hidungnya untuk orang yang dicintainya. Dengan 85 huruf, ini merupakan salah satu nama tempat terpanjang di dunia.

Ada beberapa terjemahan dan ejaan yang berbeza. Juga telah dieja Tetaumatawhakatangihangakoauaotamateaurehaeaturipukapihimaungahoronukupokaiwhenuaakitanarahu, 92 huruf, dan telah dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records juga.

Versi terpanjang nama ini rupanya lebih baru, atau barangkali lebih rasmi. Ada pernyataan bahasa nama yang lebih panjang, yang kini diperlihatkan pada sebuah tanda, telah digunakan oleh hampir seluruh orang Maori setempat.


Nama tempat terpanjang di Wales 

Orang Wales mengemukakan bahawa nama yang lebih panjang telah disusun lebih panjang daripada Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, yang beberapa perdebatan lainnya disusun dan menjadi nama tempat terpanjang di Inggeris.

Misteriousgrapersz 

0 comments:

Post a Comment