-->

Laluan Kedua Untuk Orang Gagal Dalam Perniagaan

Posted by Admin Tuesday, July 10, 2012 0 comments
Berbeza dengan bekerja, mereka yang memiliki perniagaan akan mengalami keadaan yang lebih getir apabila gagal. Seimbang sebenarnya. Ketika untung, yang paling untung adalah pemilik, ketika rugi yang paling rugi adalah pemilik, bukankah itu seimbang?




Gagal dalam perniagaan tak seteruk gagal dalam akademik. Biasanya orang yang gagal dalam perniagaan sentiasa boleh bangkit sebab ruang2 perniagaan sentiasa terbuka dan dibuka. Berniaga lagi setelah gagal adalah laluan kedua yang perlu disedari. Rebah bangun, rebah bangun adalah biasa dalam alam perniagaan. Amat jarang perniagaan terus menjadi sejak mula ditubuhkan, ada kalanya susut naik juga; begitu juga amat jarang perniagaan terus tak naik2 sejak ditubuhkan, adakalanya turun naik juga.

Takde istilah berhenti setelah gagal berniaga. Orang yang berhenti setelah gagal kali pertama sebenarnya melepaskan peluang berjaya yang dah pun berada di sebalik pintu. Bukankah pengalaman gagal kali pertama adalah sekolah perniagaan paling baik?

Laluan kedua korang adalah mencuba lagi. Korang hanya perlu nilai semula strategi sedia ada dan melangkah semula. Korang gagal, korang berhenti berniaga, siapakah yang untung? Yang jelas korang rugi dan terus rugi. Bukankah perniagaan itu menjamin rezeki. Jika jujur dan memang berniaga kerana Allah korang tak harus berhenti.

Berniaga hanya akan berakhir dengan dua situasi, kalau tak untung – rugi; kalau tak rugi – untung. Kadang2 rugi dan untung bersilih ganti. Kekal berjuang insyaAllah untung sedia menanti.

Rebah bangun, rebah bangun

adalah biasa dalam alam perniagaan.

Bukankah pengalaman gagal kali pertama

adalah sekolah perniagaan paling baik?

Orang yang berhenti setelah gagal kali pertama

sebenarnya melepaskan peluang berjaya

yang sudah pun berada di sebalik pintu.

-Laluan Ke-2 Ke Puncak


0 comments:

Post a Comment