-->

Tidak Akan Hancur 10 Golongan Mayat Ini.

Posted by Unknown Friday, September 28, 2012 0 comments

Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun 'UMUR AKHIRAT' dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.

Bertanya sahabat kepada Rasulullah SAW : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?" Maka jawabnya Rasulullah saw, "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'. "Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku. Disebutkan oleh hadith Rasulullah SAW bahawa Sepuluh Golongan yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati:

segala Nabi

Orang Yang Berperang Kerana Allah (Jihad)

Orang Alim (Ahli ulama' Yang Diredhai oleh Allah)

Orang Yang Mati Shahid (mati ketika berperang menegakkan Islam)

Orang yang Menanggung Al-Quran (Orang yang Menghafal ayat-ayat Al-Quran)

Raja Yang Adil

Tukang Azan (Bilal yang azan selama 12 tahun harus masuk Syurga)

Orang yang mati Ketika Nifas (orang yang mati bersalin)-> Kelebihan para Ibu

Orang yang dibunuh dengan zalim

Orang yang mati Hari Jumaat @ malamnya (jumaat)

Sekadar Renungan Bersama.

I Love Islam

0 comments:

Post a Comment